پند و اندرزهایی به خادمین انجیل

برای من مایۀ افتخار است که در پیامی مختصر از کلام خدا ابتدایی‏ترین وظایفتان بعنوان خادمین انجیل را به شما یادآوری کنم.

برای این پیام (پند و اندرز) به کلام خداوندمان عیسی مسیح رجوع می‏کنم. وقتی فریسیان از عیسی پرسیدند که «کدام‏یک از احکام شریعت از همه بزرگتر است؟» او چنین پاسخ داد:

«خداوند، خدای خود را با تمام دل و تمام جان و تمام عقل خود دوست بدار.« این اولین و بزرگترین حکم شریعت است. دومین حکمی که به همان اندازه مهم است شبیه اولی است، یعنی همسایه‏ات را مانند جان خود دوست بدار.» متی ۲۲: ۳۷-۳۹

عیسی فرمود که این دو بزرگترین احکام هستند!

اگر این دو بزرگترین احکام هستند، بدون شک در بر دارندۀ مفهوم اصلی شاگردی مسیح و شبانی گلۀ او نیز می باشند.

بنابراین بطور ساده‏تر می‏توان گفت که:

~       ما خوانده شده‏ایم تا در عمل الگوهایی برای آشکار ساختن محبت مسیح باشیم و دیگران را تعلیم دهیم تا همین کار را انجام دهند.

~       همچنین خوانده شده‏ایم تا با محبّت نمودن به سایرین، زندگی خود را سرمشقی برای دیگران قرار دهیم.

کشیشان عزیز، به عنوان خادم مسیح اولین وظیفۀ شما این است که مراقب افکار خود باشید و خدا را با تمام دل و اندیشۀ خود دوست داشته باشید. مطابق فرمایش سلیمان حکیم:

«توجّه داشته باش که چطور فکر می‌‌کنی، زیرا افکار تو سرچشمۀ زندگی توست.» (امثال ۴: ۲۳)

اجازه ندهید که خدمت شما تبدیل به وظیفه و شغلی بشود خدمتتان به انجام یکسری وظایف مذهبی محدود و خلاصه شود. اجازه ندهید که چالش‏ها و ناامیدی‏های خدمت در میان بعضی افراد خاص و مشکل‏آفرین، محبت شما نسبت به مسیح و شادی خدمت را از شما بربایند. اجازه ندهید که تحت تأثیر ارزش‏های انسانی این جهان، خدمتتان تبدیل به وسیله ای برای کسب محبوبیت شود. اجازه ندهید که غرور خوانده‏شدگی برای خدمت به وسیله ای برای کنترل دیگران تبدیل شود.

بلکه قلبتان برای عشق به عیسی بتپد و مشتاق انجام ارادۀ او بوده بدنبال این باشید که همانند عیسی مسیح، خادم‏گونه دیگران را رهبری کنید.

۱-   مراقب باشید مبادا در اشتیاق خود برای خدا دلسرد شوید.

بهترین پادزهر علیه دلسردی در خدمت، پرستش و عبادت شخصی است. هر روز جان خود را از کلام خدا سیراب کنید و هر روز خداوند را پرستش نمایید. افرادی را پیدا کنید که با آنها دعا کنید و همچنین بتوانید مشکلاتتان را با ایشان در میان بگذارید. خادم (مربّی mentor ) یا ایماندار با تجربۀ دیگری پیدا کنید که هم الهام‏بخش شما در خدمتتان باشند و هم شما را چالش کنند تا مبادا محبّت اولیه خود به مسیح را ترک کنید.

۲-   مراقب باشید از آنچه باعث شقاق و دوگانگی در دلتان می‏شود، پرهیز کنید.

با حساسیّت زیاد مراقب آن چیزهایی باشید که ممکن است کم‏کم توجه و محبت شما را از مسیح بربایند. خطرناک‏ترین چیز می‏تواند خود «خدمت مسیحی» باشد. این زمانی اتفاق می‏افتد که خدمت مسیحی ما جایگاهی مهمتر از خود عیسی مسیح در زندگی ما پیدا کند. به یاد داشته باشید که محبّت ما ابتدا باید برای خود عیسی مسیح باشد و نه برای خدمت به او. فرمایش عیسی مسیح را همیشه به یاد داشته باشید که فرمود: «هیچکس نمی‏تواند بنده و خادم دو ارباب باشد.» (متی ۶: ۲۴) خیلی زیاد دیده شده که غرور، قدرت، و یا پول، محبّت مسیح را از دل خادمین ربوده‏اند.  هر گاه کسی یا چیزی را بیش از پسر یگانۀ خدا، یعنی عیسی مسیح، دوست داشته باشید، و به آن چیز یا کس بیش از مسیح اعتماد یا خدمت نمایید، ناخودآگاه آن چیز یا شخص تبدیل به یک بُت در زندگی شما خواهد شد که همان بُت عامل تخریب خدمتتان می‏شود.

۳-  مراقب باشید که همیشه از علائم تلخی دل دوری نمایید.

خیلی دقّت کنید مبادا هیچ ریشۀ تلخی در دل شما رشد کند چرا که ثمرات آن مایۀ تخریب خیلی‏ها خواهد شد. تلخی باعث حُزن و اندوه روح‏القدس می‏شود و هر گاه تلخی وارد زندگی یک کشیش بشود، این امر می‏تواند باعث گمراهی جماعت بزرگی بگردد. بیاموزید که از خدا بخواهید تا دل شما را بیازماید و به شما نشان دهد که آیا در شما هیچ تلخی و یا رفتار ناشایست وجود دارد. و اگر چنین است آنها را نزد خدا اعتراف نمایید.

عیسی مسیح در آیۀ فوق‏الذکر از انجیل متی به ما یادآوری می‏کند که نه فقط خدا را با تمامی دل خود محبّت کنیم بلکه از ما می‏خواهد که خدا را با تمام عقل و اندیشۀ خود نیز محبّت نماییم. اصلاً شایسته نیست که واعظ کلام با احساسات دیگران بازی کند تا شاید آنها مسیح را پیروی کنند بلکه خادم خدا باید گلّۀ خدا را با حقیقت آزادی‏بخش کلام خدا خوراک دهد. به یاد داشته باشید که شما برای خدمت تعلیم و موعظۀ کلام خدا مسح و تقدیس شده‏اید.

این بدان معناست که شما باید کتاب‏مقدّس را کلام خدا دانسته در ایمان و عمل خود با اعتماد کامل به آن پایبند باشید.

این یعنی شما باید کلام خدا را با ایمان مطالعه نموده، و آنرا ملاک عمل در زندگی خود قرار دهید. اینگونه است که می‏توانید این کلام را با ایمان برای دیگران موعظه کنید. اینگونه شما هر روز در شناخت و معرفت عیسی مسیح رشد می‏کنید و بنابراین می‏توانید در شناساندن عیسی مسیح به دیگران نیز رشد کنید. وقتی که در زندگی خود مطیع عیسی مسیح و کلام او باشید آنگاه خواهید دید که چگونه پیام شما باعث تبدیل شدن زندگی‏ دیگران می‏شود.

 

ما خوانده شده‏ایم که نه فقط خدا را محبّت کنیم بلکه همچنین مردم را نیز مورد محبّت خود قرار دهیم.

اینک چند کلامی در مورد محبّت به دیگران.

من یقین کامل دارم که اگر شما نسبت به عزیزانی که خدا را در میان ایشان خدمت می‏کنید محبت نداشته باشید، نخواهید توانست مسیح را به دیگران بشناسانید. عیسی مسیح کلیسا، یعنی بدن خودش را دوست داشت و جان خود را برای کلیسا داد. ما نیز خوانده شده‏ایم که جان و زندگی خود را وقف و تقدیم گلۀ خدا بکنیم.

با این وجود، می‏خواهم تشویقتان کنم که به هیچ عنوان رابطۀ خود با همسر و خانواده‏تان را فدای کلیسا نکنید. شما خوانده شده‏اید که نمونه‏ای باشید از یک شوهر و یک پدر وفادار و خداترس. حتماً هفته‏ای یک روز را به خانواده‏تان اختصاص دهید. با آنها وقت مفیدی داشته باشید. نباشد که آنها از کلیسا رنجیده خاطر شوند بلکه بر عکس آنها نیز همانند شما خود را وقف خداوند کنند.

در خلال سالها خدمتم من این دروس را در ارتباط با دوست داشتن و محبت ورزیدن به مردم آموخته‏ام:

  • اجازه بده مردم بدانند که تو آنها را همانگونه که هستند می‏پذیری. نمونه‏ای از فیض مسیح را به آنها نشان بده.
  • در سختی و سوگواری‏‏های مردم با آنها باش و برای آنها پیام‏آور آرامی مسیح باش. برای ملاقات مردم به منازل و محل کار ایشان برو.
  • تلاش نکن مردم را عوض کنی بلکه به آنها بیاموز که عیسی مسیح چگونه زندگی‏ها را عوض می‏کند.
  • بیاموز که شنوندۀ خوبی باشی.
  • پیش از آنکه با مردم در مورد خدا صحبت کنی، با خدا در مورد مردم صحبت کن!
  • همیشه به دنبال صلح و سلامتی باش. به دنبال فرصت برای بخشیدن دیگران باش و به آنها بیاموز که چگونه دیگران را ببخشند.

دعای من برای شما خادمین گرامی:

دعا می‏کنم که مسح روح‏القدس بر شما باشد و به شما حکمتی فراتر از سن و عمرتان عطا فرماید و ثمرۀ روح را، به فراوانی برای خدمتی که خدا شما را برای آن فرا خوانده است، عنایت فرماید.

بدانید که من برای شما دعا می‏کنم و همیشه آماده هستم تا به هر شکلی که بتوانم شما را کمک و حمایت کنم.

برادرتان در مسیح،

کشیش تت استوارت